• יוליה מייזל

מיקוד – שלב קריטי בתהליך חיפוש עבודה

מתחילים לחפש עבודה? רוצים להגיע למשרות שמדויקות לכם ולעבוד בארגון שיהיה לכם בו כיף? רוצים לבטא את עצמכם בצורה מיטבית, לתת ערל גבוה יותר, לעשות מה שאתם אוהבים וגם לקבל בעבור זה שכר גבוה יותר?

אז לפני שתכתבו מילה אחת בקורות חיים שלכם כדאי לכם לקרוא את זה…

דמיינו שיש לכם קופסאת לגו עם כל מיני צורות בכל מיני צבעים ואתם יכולים ליצור מהם מה שאתם רוצים. כדי לבנות מכונית צריך קודם כל להחליט שרוצים לבנות מכונית, להבין כיצד בונים אותה: באיזה צורות משתמשים, מה מחברים למה, איזה חלקים יוצרים את הבסיס ואילו מתלבשים עליהם רק בשלב מאוחר יותר. האם יש לכם את כל החלקים הדרושים בתוך הקופסא?

ברגע שיודעים מה רוצים ליצור ווידאתם שיש את החלקים הדרושים בתוך הקופסא, אפשר לבחור את הצורות והצבעים המתאימים. אחרי כשתסיימו לבנות, הקופסא עדיין תכיל קוביות, הרי כל אחד מכם הוא הרבה מעבר למה שיהיה רשום בכל קורות חיים.

תהליך המיקוד זה כמו משחק לגו. זה השלב הכי חשוב בכל חיפוש עבודה, והטעות של רוב מחפשי העבודה היא שמדלגים עליו. וזה נכון שאפשר למצוא עבודה גם כשקורות חיים "לא משהו". זה מה שקורה בד"כ, כשאנשים מוצאים את עצמם עובדים במקומות שלא טוב להם בעבור שכר נמוך בהרבה ממה שציפו. לכן, כשמדובר במשרות נחשקות, אתם תרצו שקורות החיים שלכם יהיו אפקטיביים- כאלה שיביאו לכם זימונים למשרות הנחשקות. כי קורות חיים אינם אוניבסלים, אלא מותאמים לסוג מסוים של תפקידים ואמורים לשדר מסר מדויק ומגובש לגבי הייחודיות שלכם והיכולת שלכם לתת מענה לצרכים של הארגון ו/ או דרישות משרה.

אז איך מתמקדים?

לפני שתכתבו אפילו מילה אחת בקורות החיים, קחו דף וקודם כל תענו על שלוש שאלות:

מה?

מה אתם רוצים ואוהבים: איזה תחום ותפקיד. אצל אלו שטרם היו בשוק העבודה בטח עולה השאלה: איך יודעים מה רוצים עוד לפני שמתנסים במשהו? איך יודעים מה הכיוון שבוחרים?

מסכימה שזה קשה ועוד יותר קשה אם כרגע סיימתם לימודים ואתם לא יודעים כיצד מעבירים את התאוריה לפרקטיקה. נכון לכל ארגון או חברה יש מאפיינים משלו ואותו תפקיד בחברות שונות יהיו לו הגדרות שונות.

אז איך יודעים באיזה כיוון לבחור? עושים חושבים. אם יש כמה כיוונים אפשריים שמעניינים אותכם: מעולה! תכתבו את כולם ולכל כיוון תכינו קורות חיים תוך הבלטה והדגשה של הכישורים והיכולות, שרלוונטיים לאותו כיוון.  מומלץ גם לחשוב על סוג החברה בה אתם רוצים לעבוד: חברה גדולה, חברה בינונית בצמיחה או חברת סטרטאפ קטנה. לכל מקום יש את היתרונות והחסרונות שלו והמאפיינים המיוחדים וכדאי להכיר אותם. גם אם יש קושי להגדיר בשלב הזה, הגדרה חלקית עדיפה על חוסר הגדרה כלל.

למה?

אחרי שיש לכם את ה"מה" אתם רוצים, תשאלו את עצמכם למה אתם רוצים דווקא את זה?

למה דווקא את התפקידים האלו או התחומים האלו? מה מעניין ומושך אותכם שם? אם התשובות שעלו לכם:" כי זה התפקידים שיש" או "זה מה שלמדתי בתואר", או "בזה יש לי ניסיון", או "כדי להתפרנס ובתפקיד הזה מתפרנסים יותר", אלו תשובות לגיטימיות, אך הן רק חלק מהתשובות האפשריות.  אולי ה"למה" שלכם יתמקד דווקא בקבלת תחושת משמעות, סיפוק, הגשמה עצמית, מימוש ופיתוח הפוטנציאל  או  מתן ערך לאחרים. או אולי חשוב לכם להתפתח וללמוד תחום מסוים ודווקא בעזרת עבודה בתחום הזה תוכלו לקבל את מבוקשכם. ואולי חשובה לכם יותר היציבות או אולי דווקא דינאמיות בסביבת העבודה. כשמתחילים לחשוב על הנושא התשובות בכלל לא טריוויאליות. הן שונות מאדם לאדם בהתאם לצרכים שלו ומה שחשוב לו.

איך?

אחרי שעניתם על ה"מה" וה"למה". תשאלו את עצמכם "איך". איך אתם יכולים לתת מענה לדרישות משרה/ ארגון. איזה כישורים, יכולות ומיומנויות יש לכם שמותאמים לזה? במה אתם טובים? תערכו רשימה של כישורים ויכולות שלכם. תחשבו על כלים שקיבלתם במהלך הלימודים, קורסים, השתלמויות, הדרכות או ניסיון בעבודה. תציינו תכונות וההתנהגויות שלדעתכם מאפיינות אתכם בעבודה, לימודים וגם בחיים היומיומיים. תשאלו את החברים, המשפחה, עמיתים ממקומות עבודה קודמים- במה אתם טובים או מצטיינים. ואז תחשבו כיצד מכלול הכישורים, הכלים והתכונות יכולים לתת מענה לצרכים של הארגון או לדרישות של המשרה הנחשקת.

אם בשלב ה"המה" היה לכם מספר גדול של כיוונים אפשריים. אחרי בדיקה של שלב האיך, תשארו עם מספר מצומצם של כיוונים ולכל כיוון תכינו גרסת חיים אחרת. זוכרים את קופסאת הלגו?

מענה מעמיק על שאלות ה"מה, למה ואיך" יהווה את הבסיס לקורות חיים מוצלחים- כאלה שיעבירו מסר ברור, ממוקד ומגובש. וגם אלו תשובות שאחרי זה יבדילו אותכם בראיונות עבודה ויראו על בשלות, גיבוש, דיוק ואמינות. ובסופו של דבר לא סתם להתקבל למשרה הנחשקת, אלא להתקבל  תוך כדי השארת רושם עמוק על המעסיק ובצורה שתאפשר קבלת תנאי תגמול אופטימליים.

צור קשר

052-3933957

info@bbest.co.il

  • LinkedIn
  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

© 2019 by Be Best.