top of page

10 הדברות לשיחת העלאת שכר

שכירים?

אוהבים את מה שאתם עושים, אבל לא מרוצים מהשכר שאתם מרוויחים?


חושבים שמגיע לכם יותר, אבל חוששים מהשיחה עם המנהל?

לא יודעים מאיפה להתחיל וכמה בכלל לבקש?

זה נכון ששיחת העלאה היא לא תענוג גדול,

אבל אם אתם משוכנעים שמגיע לכם שדרוג בשכר,

כנראה שהגיע הזמן ליזום שיחה, והכי חשוב – להגיע אליה מוכנים.

10 הדברות לשיחת העלאת שכר – כל מה שאתם צריכים לדעת כדי למקסם את מעמדכם ואת השכר שלכם במקום העבודה.

אז איך עושים את זה בפועל?

1. האמינו שמגיע לכם ושדרו ביטחון

אזרתם אומץ וקבעתם פגישה עם הבוס? מצוין! עכשיו אתם צריכים להגיע מוכנים ומדויקים לשיחה.

תתפלאו, אבל מה שלרוב ישפיע על ההחלטה האם לאשר לכם את ההעלאה או לא, הוא לא רק מה שתגידו, אלא בעיקר איך שתגידו את זה.

זה נכון שאתם צריכים להצדיק באופן הגיוני ומנומק את הבקשה שלכם, אבל טון הדיבור, האינטונציה, שפת הגוף שלכם ומה שאתם משדרים מעבר למילים, יהיו משמעותיים אפילו יותר מהתוכן הנאמר.

אם עמוק בפנים, אתם לא מאמינים שמגיע לכם, חושבים שלא באמת יש סיכויי לקבל את מה שאתם מבקשים ומראש מנבאים את כל התירוצים האפשריים לסירוב המעסיקי – אל תחשבו שהוא לא ישים לב. במעמד מלחיץ כמו שיחת העלאת שכר, שפת הגוף והאינטונציה מייד יסגירו אתכם. ורוב הסיכויים שלא תקבלו את התוספת או שהתוספת לא תהיה משמעותית.

לכן, בראש ובראשונה חשוב שתאמינו שמגיע לכם לקבל את מה שאתם מבקשים ותכינו את עצמכם לשדר זאת במלוא הבטחון.

2. תתכוננו לשיחת מכירה

חשוב שתבינו – שיחת שכר היא שיחת מכירה לכל דבר. שני אנשים שונים באותו תפקיד ובאותו ארגון, לווא דווקא ירוויחו את אותו הסכום. אנשים מרווחים בהתאם ליכולת שלהם לשווק ולמכור את הכישורים שלהם למעסיק.

לכן, זה לא הזמן להתבייש! במועד השיחה, התפקיד שלכם להציג לראווה את כל הסיבות שבגללן מגיע לכם לקבל את  ההעלאה. הצטיידו בכל הדרוש לאמת ולתת תימוכין לשווי שלכם בפני המעסיק. למשל, נתונים מספריים, המשקפים את רמת התפקוד שלכם, משובים ממנהלים ומלקוחות, וכל דבר נוסף שמשקף את הערך שאתם נותנים לארגון.

בנוסף, חשוב להגיע לשיחה עם מספר מדויק שאליו אתם מכוונים והבנה ברורה איזה שיפור בתנאים יענה על הדרישות שלכם.

3. תהיו עניינים ורלוונטיים

המפתח וההצדקה ליזום שיחת העלאת שכר – היא ההבנה שהערך שאנחנו מביאים לארגון, באמת שווה הרבה מאוד.

ידע או ניסיון לא יהיו רלוונטיים, אם אין ערך מוסף שאתם מביאים אתכם.

אז רק כדי לעשות לכם סדר !

סיבות כמו …

"אני לא מצליח לסגור את החודש או יוקר המחיה עלה" – בד"כ לא מעניינים את המעסיק ויותר מרמזים על התנהלות כושלת מצידכם.

"אני עובד כאן כבר הרבה זמן ולכן מגיע לי תוספת שכר" – יכול להיות שזה נכון, אבל זה לא יגרום לבוס שלכם לאשר את ההעלאה עליה חלמתם.  תתרכזו במה שעשיתם בזמן הזה ואיזה ערך זה הביא לארגון.

השוואה לשכר ממוצע בשוק או לעובדים אחרים בחברה בין אם באותו תפקיד או עם אותו הותק – גם זה הוגן, אבל זה לא מה שיכריע את הכף האם לאשר לכם את ההעלאה או לא.

"אני משקיע ונותן הרבה שעות במשרד"- אכן מתן שעות זאת דרך אחת להעלות את התפוקה (לא תמיד הדרך הכי אפקטיבית).

ציינו בפני המעסיק את ההשיגים שלכם, תרומתכם לקידום הארגון וכל הערך המוסף שאתם יוצקים לתפקידכם,

כך שלא ישאר ספק בליבו שאכן זה שווה את זה והרווחתם ביושר את העלאת השכר המבוקשת.

4. תייצרו WIN –WIN

כמו כל עסקה עם משא ומתן, העסקה תחשב למוצלחת, רק אם יווצר מצב של וין -וין = תועלת הדדית.

כלומר, כל אחד מהצדדים צריך להכיר בתועלת או ערך שהוא מקבל.

אם בכל זאת באורח פלא תשיגו תוספת שכר, כי באותו הרגע אין למעסיק ברירה, אבל הוא לא באמת חושב שמגיע לכם לקבל את התוספת, פספסתם ובגדול. המצב לא יחזיק מעמד לאורך זמן וסביר להניח שהמעסיק יתחיל לחפש מועמדים חדשים לתפקיד שלכם ואף ייתכן שהיחס שלו כלפיכם ישתנה לרעה, וזאת לא המטרה שלכם!

אז מה כן יעזור לכם ליצור מצב של WIN-WIN ולהשיג את המטרה?

במהלך השיחה תתמקדו בהישגים, בתפוקות, בהחלטות, בייעול וברווחים שהשגתם עד כה בחברה. זה מה שמעניין את המעסיק שלכם וזה מה שיגרום לו להחליט עד כמה אתם "שווים" וראויים לקבלת ההעלאה.

זכרו – לא מדובר בתכונות אופי, מיומנויות, יכולות, ידע או ניסיון, אלא כיצד כל אלו באים לידי ביטוי בעבודה ומה התוצאות שלהם.

הראו כיצד זה שאתם עובדים בצורה מסודרת, או זה שיש לכם ניסיון וידע רב בתחום משפיע על הישגים, תפוקות, ייעול השימוש במשאבים.

בסופו של דבר רצוי גם להראות איך כל אלו משפיעים על הרווחיות של החברה.

המשוואה מאוד פשוטה: כשאתם מרוויחים יותר = הארגון מרוויח יותר!

5. זה הזמן להוציא את הקבלות שלכם

כדי להדגיש את הערך והשווי שלכם לחברה, הכינו מראש דוגמאות ספציפיות, רצוי עם מספרים.

למשל, מה אפשר לתת כדוגמאות רלוונטיות?

כמה לקוחות או פרויקטים חדשים הבאתם לחברה, תוך איזה פרק זמן ומה הרווח של חברה מזה.החלטות שקיבלתם ומה הייתה המשמעות שלהן (רצוי מבחינת רווחיות או מזעור הפסדים).ספרו על שיטת עבודה חדשה שהכנסתם, שמייעלת תהליכים וחוסכת במשאבים או כל פריצת דרך אחרת שהושגה בזכותכם.לקוחות מרוצים, משובים שקיבלתם – כל אלו מעולים! חשוב לפתח איך זה מתורגם מבחינה כספית. בעצם כמה שווה לקוח מרוצה.אם אתם מעולים בהובלה של אנשים, תדגימו כיצד זה בא לידי ביטוי למשל, תפוקת עובדים בצוות עלתה ב-20%.קיצור זמני ביצוע משימות ומה המשמעות של זה לחברה למשל, ספרו על פרויקטים שבזכותכם מסתיימים תוך פרק זמן קצר יותר ובפחות משאבים ומה הרווח של זה לחברה.

6. תהיו מציאותיים והגיוניים

חשוב להכיר בערך של עצמכם, אך חשוב לא פחות להיות ריאליים. זה נכון שהשכר הוא בהתאם לערך שנותנים לארגון יחד עם זאת, אם למשל עבור התפקיד שלכם, השכר הממוצע במשק הוא  20,000 ₪ ואתם מבקשים 40,000 ₪, רוב הסיכויים שהמעסיק יגיד לעצמו – כדאי לי לגייס מישהו אחר. אם אתם בכל זאת, באמת מאמינים שמגיע לכם 40,000 ₪ בתמורה לערך שאתם נותנים, אולי  כדאי שתשקלו לחפש תפקיד אחר, שבו תתנו יותר, אך גם התגמול יהיה בהתאם.

תעריכו נכון את התפקיד שלכם ואת היתרונות שלכם מול אחרים. חשבו מה תהיה משמעות העזיבה שלכם לארגון – אם על מנת להחליף אתכם ייקח למעסיק חצי שנה או שנה, זמן החיפוש והכשרה של עובד חדש – זה המון כסף! במידה ותעזבו מהיום למחר וזה לא יגרום לשיבושים בתפוקה, רווחיות, מהלך אירועים בחברה – כנראה שהערך שאתם מביאים אינו כה גבוה וכדאי לקחת את זה בחשבון.

7. קיבלתם תשובה שלילית – אף פעם אל תאיימו בהרעת התפקוד או התפוקה שלכם

השיחה לא התנהלה כפי שציפתם? לא זכיתם בהעלאה המיוחלת? לא משנה מה רמת התסכול שלכם, אל תתנו לזה לפגוע לכם בעבודה. אם תפסיקו להגדיל ראש או לתת את מה שצריך – זה לרוב לא יעבוד לטובתכם. כי ברגע שרגילים ומצפים מכם לרמת עבודה מסוימת, אי אפשר ללכת אחורה. אם תתחילו לזלזל בעבודה, לעבוד פחות שעות או לרדת בתפוקות, מה שיקרה, זה שאתם תהיו ממורמרים והמעסיק לא רק שלא יראה את כל הטוב שעשיתם עד כה, אלא יתמקד בהרעה בתפקודכם. ועל זה בטוח לא תקבלו תוספת שכר בעתיד!

8. אל תאיימו בעזיבה!

אם החלטתם מראש, שבמידה ולא תקבלו את התוספת אתם עוזבים. כדאי שתחשבו טוב, לפני שאתם שולפים את קלף המיקוח הזה מול המעסיק בשיחה עצמה. לעזוב או להתפטר תמיד תספיקו – אין צורך באיומים.

לפני שאתם בכלל שוקלים לשלוף את השפן הזה מהכובע, חשוב לקחת בחשבון שיקולים נוספים כמו כמה מהר תוכלו למצוא עבודה חדשה ובאיזה תנאים.

אך אם בכל זאת החלטתם לשחק בקלף הזה, זכרו שהמהלך הזה מסוכן מאוד! אז שחקו חכם – הזכירו את עניין העזיבה הפוטנציאלית, רק במידה וכבר ניתנה תשובה שלילית או שהתוספת שהתקבלה לא בהתאם למה שאתם מאמינים שמגיע לכם. אחרת, אתם עלולים למצוא את עצמכם קירחים משני הכיוונים.

אם בכל זאת, קיבלתם תשובה שלילית ואתם באמת מאמינים שמגיע לכם יותר – אפשר ליזום שיחה נוספת, בה תוכלו לעדכן את המעסיק (מתוך מקום של הודיה והערכה ולא מתוך מקום של איומים) שלדעתכם הערך שאתם מביאים לארגון הוא גדול ולכן לא תוכלו להסתפק בשכר הנוכחי. ולאור החלטתו, אתם מתחילים בתהליך חיפוש עבודה.

קחו בחשבון, איום בעזיבה זאת דרך בטוחה לשרוף את עצמכם ולהרוס מערכות יחסים שיש לכם בעבודה. אפשר להשתמש בו רק פעם אחת!

אף מעסיק לא אוהב שמכריחים אותו לעשות משהו או מאיימים עליו. הרבה יותר אפקטיבי להגיע ממקום של WIN-WIN , כך שהמעסיק יבין מה הערך שאתם מביאים לחברה, ירצה להעלות לכם את השכר וגם ירגיש טוב עם זה.

9. מוטיבציה – אף פעם לא מזיק

לרמת המוטיבציה והשאיפות שלכם להתקדם בארגון, יכולה להיות השפעה מכרעת על החלטת המעסיק. אין מנהל שלא רוצה עובד מסור, חדור מטרה ונלהב.

לכן, בהנחה שאתם אכן אוהבים את המקום ורוצים להמשיך לעבוד שם – במהלך השיחה, רצוי להראות שאתם מסוג האנשים שיודעים להעריך את מה שיש להם ולהודות על הזדמנויות שמקבלים. ציינו מה אתם אוהבים במקום העבודה, מה מעניין ומרגש אתכם בעבודה שאתם עושים ומה מניע אתכם ומאפשר לכם לבצע את העבודה על הצד הטוב ביותר. חשוב מאוד גם להראות שאתם רוצים להמשיך לעבוד בארגון.

10. תרגול ונשימה

אחרי שהבנתם איך להתכונן לשיחה ומה חשוב לציין במהלכה, על מנת להגדיל את הסיכויים שלכם לקבל את ההעלאה המיוחלת – הגיע הזמן לתרגול! סימולציות עם חברים יעזרו מאוד לחדד את הדברים שאתם רוצים להגיד ואולי אפילו לעלות דברים נוספים ששכחתם. והכי חשוב, לא לשכוח לנשום עמוק ולשדר ביטחון ורוגע – זה ישרה אווירה נעימה ונינוחה באופן מיידי על כל הנוכחים וכך תוכלו להתחיל את השיחה ברגל ימין.

שיהיה בהצלחה !  

מרגישים שאתם זקוקים לחיזוק נוסף, לפני השיחה עם המנהל?

עדיין לא בטוחים כמה אתם באמת שווים וכמה העלאה כדאי לבקש?

בדיוק בשביל זה אני פה !

אני מזמינה אתכם להגיע אלי ל BE BEST לרכוש מגוון רחב של כלים יישומיים ופרקטיים

בעזרתם תוכלו לשדרג את השכר ואת הערך שלכם בחברה.

לפרטים נוספים חייגו 052-3933957

BeBest – איתך כל הדרך לקריירה מוצלחת

2,426 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page