top of page

איך לפרגן באופן מעצים ואותנטי



יצא לכם לשמוע או להגיד את הביטויים הבאים בסביבת העבודה שלכם: "עבודה טובה", "כל הכבוד", "תמשיך ככה"?

נשמע טוב, נכון? אך איכשהו הביטוים האלה לא ממש יוצרים התלהבות ותחושת הערכה ולפעמים נתפסים כמו משהו מאולץ כזה. מה לא בסדר?

העניין הוא שגם לפרגן, לעודד ולתת משוב מחזק צריך לדעת איך. כשהפרגון או עידוד ניתנים בצורה אמורפית – גוף שלישי: כמו "זה מסמך טוב", "הייתה ישיבה טובה", " אחלה מצגת" – נוצרת תחושה שהקרדיט לא


באמת נזקף לזכות האדם שביצע או הוביל את המשימה. וגם כשהתיאור של המשימה הוא כללי מדי כמו" זה טוב, אחלה, יופי, מעולה וכו' " – נוצרים שני דברים: ראשית, זה נשמע כמו סתם משהו שאומרים ולא בטוח שיאמינו לזה. ואז זה עלול להיתפס כמו חנופה או חוסר אכפתיות, ובמקרים מסוימים אפילו לגרום לאפקט הפוך: שהאדם לא באמת היה טוב וסתם לא נעים לצד השני להגיד את האמת או שפשוט לו ממש אכפת לו. שנית, כשהשבח כללי מדי, האדם לא יכול לזקק מזה מה באמת הוא עשה שהיה כל כך טוב ומעולה במשימה ולהבין מה כדאי לשמר לפעם הבאה.

תשאלו את עצמכם מה יהיה לכם יותר נעים לשמוע :

(א) "כל הכבוד על המסמך"(ב) "המסמך הזה כתוב טוב ומעביר את המסר"(ג) "כתבת מסמך בצורה מאורגנת ומסודרת, הדגשת את הדברים העיקריים ב…. והצלחת להעביר את המסר הרצוי".

דוגמא נוספת:

(א) "אחלה מצגת"(ב) "הייתה מצגת טובה ובחירת הדוגמאות הייתה נכונה"(ג) "העברת את המצגת בצורה מעניינת, נתת דגשים חשובים בנושא…., בחרת בדוגמאות שקל להבין ולהתחבר אליהן וסחפת אנשים עם המשפט שאמרת "….." וזה הלהיב את כל הקהל.

במקרים (א) ו- (ב) למרות הכוונה הטובה והמחמאה נוצרת תחושה כללית מדי: כאילו שהמסמך נכתב לבדו או שהמצגת היית טובה ללא קשר לאדם שהכין והעביר אותה.

אנשים רוצים להבין ששמתם לב, שהמשוב או הפרגון שלכם מגיע ממקום אמיתי ושאתם זוקפים קרדיט לעשייה הספיציפית שלהם וגם מה כדאי להם לעשות בפעם הבאה כדי לשחזר את ההצלחה שלהם. לכן, השתדלו לעשות את הפרגון בגוף שני: "עשית, בחרת, יזמת, הובלת, כתבת… וכו'" ותפרקו את העשיה לדברים ספציפיים ועליהם תפרגנו. כך ידעו שאתם מתכוונים למה שאתם אומרים ויאמינו לכם.

אחרי שנתתם קרדיט על עשיה ספציפית אפשר בהחלט לקנח עם משהו כללי יותר כמו "עבודה טובה, תמשיך ככה" או " אני מאוד שמח שאתה בצוות שלי" ," כל הכבוד לך", "אתה תותח" וכו'.

אז אם כבר מעריכים ומפרגנים אז תעשו זאת בצורה אפקטיבית.

הקדישו זמן להעריך אחרים ואת העשייה שלהם ולהגיד להם את זה, והם בתורם יפרגנו ויעריכו את העשייה שלכם.

228 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page